Kokių komunikacijos klaidų neatleidžia vartotojai? Kaip
negalima juokauti? Ko nederėtų laikinti? Jūsų dėmesiui praėjusių metų
didžiausios nesėkmes socmedijos tyruose:
5 vieta. Juokai juokais, o kartais ir galvoti reikia
5 vieta. Juokai juokais, o kartais ir galvoti reikia
Gebėjimas sėkmingai laiku ir vietoje pajuokauti yra vertinga žmogaus savybė,
o mokėjimas pasijuokti pačiam iš savęs – neįkainojamas. Tačiau įprasto gyvenimo
taisyklės nevisada veikia digital erdvėje. Jūsų dėmesiui nevykęs “Sberbank Rossii” pajuokavimas. Bankas Facebook’e
ir Twitter’yje skėlė bajerį apie eiles ir savo didžiausią klientų grupę –
pensininkus. Dėl šio nevykusio pajuokavimo banką užpludo kritikos lavina ir
bankui teko atsiprašinėti, bei trinti postus ir tvitus. Nevykusio bajerio rezultatas
– milijonai piktų klientų
4 vieta. Pigaus piaro besivaikant
Prezidentė Dalia Grybauskaitė į buvusios Didžiosios Britanijos ministrės pirmininkės Margaret Thatcher laidotuves Londone išskrido su pigių skrydžių aviakompanija „Wizz Air“. „Prezidentė pasirinko paprasčiausią, pigiausią ir greičiausią būdą pasiekti Londoną“, – pareiškė baltųjų rūmų Daukanto aikštėje spaudos tarnyba, kai į socialinį tinklą „Facebook“ įkėlė prezidentės Dalios Grybauskaitės nuotrauką iš „Wizz Air“ lėktuvo, skrendančio į Londoną. Tačiau Jos Ekselencija besivaikydama reitingų pamiršo, kad ji reprezentuoja Lietuvos Respubliką, o ne Pasvalio rajono fermą, ir vyksta ji į vienos iškiliausių pasaulio politikių laidotuves, o ne aplankyti draugų ar giminaičių dirbančių Anglijos fabrikuose. Įsijautusi į parodomąjį taupymą, į „paprastumą“, prezidentė nė nepajuto, kad jos menamas „paprastumas“ virto „prastumu“ ir „pigumu“. Ir dar reikia džiaugtis, kad prezidentė reklamavo pigias avialinijas, o ne sexshopą ar kebabinę prie stoties. O juk žinant Jos Ekselencijos meilę „paprastumui“ ir pigiems niekučiams iš "Ikea" - Prezidentūros reklamos kainos neturėtų kandžiotis ir prezidentė galėtų puikuotis ant bet kurio Lietuvos alubario reklamos.
Prezidentė Dalia Grybauskaitė į buvusios Didžiosios Britanijos ministrės pirmininkės Margaret Thatcher laidotuves Londone išskrido su pigių skrydžių aviakompanija „Wizz Air“. „Prezidentė pasirinko paprasčiausią, pigiausią ir greičiausią būdą pasiekti Londoną“, – pareiškė baltųjų rūmų Daukanto aikštėje spaudos tarnyba, kai į socialinį tinklą „Facebook“ įkėlė prezidentės Dalios Grybauskaitės nuotrauką iš „Wizz Air“ lėktuvo, skrendančio į Londoną. Tačiau Jos Ekselencija besivaikydama reitingų pamiršo, kad ji reprezentuoja Lietuvos Respubliką, o ne Pasvalio rajono fermą, ir vyksta ji į vienos iškiliausių pasaulio politikių laidotuves, o ne aplankyti draugų ar giminaičių dirbančių Anglijos fabrikuose. Įsijautusi į parodomąjį taupymą, į „paprastumą“, prezidentė nė nepajuto, kad jos menamas „paprastumas“ virto „prastumu“ ir „pigumu“. Ir dar reikia džiaugtis, kad prezidentė reklamavo pigias avialinijas, o ne sexshopą ar kebabinę prie stoties. O juk žinant Jos Ekselencijos meilę „paprastumui“ ir pigiems niekučiams iš "Ikea" - Prezidentūros reklamos kainos neturėtų kandžiotis ir prezidentė galėtų puikuotis ant bet kurio Lietuvos alubario reklamos.
Kai politikai atrado socialinius tinklus, tai
visi tikėjosi iš jų ne tik svarbių, bet ir paprastų žmogiškų žinučių, pastabų
ar net pajuokavimų. Tačiau politikai pamiršo, kad net neformalus bendravimas turi
ribas, o kai esi viešas asmuo, tai neformalaus bendravimo ribų kartelė yra gan
aukštai. Bet, pasirodo, Jungtinės Karalystės ministras pirmininkas žmogus
paprastas ir dėjo skersą (tikrąją to žodžių junginio prasme) ant visų ribų ir
tapo vieno Londono viešnamio fanu. Kaip sakoma sveiko vyro – sveiki norai. Beje, britai dar katučių ploti turėtų, kad jų
premjeras yra konservatyvus ir seka elitinio viešnamio naujienas, o ne priklauso
kokiam iškrypėlių klubui.
Jau esu rašęs apie tai kaip Zippo gelbsti
Olimpiadą. Zippo nepasimetė, o išnaudojo situaciją ir pademonstravo puikų realaus
laiko marketingo pavyzdį. Zippo, paleidus šią kampaniją, net padidino savo fanų
skaičių beveik 30 000, tačiau ši foto labai greitai dingo iš eterio. Zippo
neįvertino kelių faktų: pirmiausia jie pamiršo, kad besidžiaugiant svetimom
nelaimėm verslo nepadarysi, bei neįvertino, kad Rusijai ir rusams ši Olimpiada
reiškia labai daug. Todėl nors ir surinkę beveik 30 000 naujų fanų, jie gavo gausybę
kritikos ir neigiamų atsiliepimų.
Kartais įmonių marketingistai taip pasineria į
socialinius tinklus, kad praranda atidumą, bei pradeda maišyti asmenines ir verslo
paskyras, arba tiesiog žioplai laikina viską iš eilės. Mercedes-Benz pasinaudojo
savo konkurentų žioplumu, kai jie užlaikino vieną Mercedes-Benz postą ir štai prašom rezultatas
- Mercedes gamina geriausius pasaulio automobilius, o jų konkurentai: Porshe,
Bentley, Lexus ir Co pripažįsta, kad yra antrarūšiai. Suma sumarum: riebus
pliusas Mercedes už išradingumą ir dėkui kitiems automobilių gamintojams už drąsą,
pripažįstant konkurentų pranašumą. Nors tokia drąsa, labiau panašėja į
kvailumą.
Komunikacijos nesėkmės socialiniuose tinkluose yra gan
dažnas reiškinys. Tai normalu, nes mes bendraujame su konkrečiais žmonėmis, o
ne su abstrakčia tiksline rinka. O bendravimas visuomet turi Force majeure
elementų, kurie ir tampa tokių nesėkmių priežastimis. Ir tai normalu, nes nėra
neklystančių ir neįmanoma apsidrausti nuo bendravimo nesėkmių. Tiesiog su tuo
reikia susitaikyti, nesėkmes priimti kaip pamoką ir stengtis laikytis
elementarių komunikacijos socialiniuose tinkluose taisyklių:
1. Pažinti savo auditoriją. Būtina gerai pažinti savo fanus
ir sekėjus, išsiaiškinti jų pomėgius ir vertybes. Rekomenduojama išsiaiškinti
kas patinka jų fanams, o kas Jūsų auditoriją veikia, kaip bulių raudonas
skuduras. Tiesiog verta pasidaryti sąrašus pomėgių, interesų ir vengtinų temų
2. Suprasti kaip bendrauti. Tiesiog reikėtų suvokti kaip ir su kokia
auditorija bendrauti. Paprasčiausias pavyzdys: familiarus, tiesmukas
bendravimas nepriimtinas vyresniems žmonėms ir atvirkščiai – formalus, oficialus
bendravimas nepatinka jaunimui.
3. Atminkite, visi yra skirtingi. Komunikuojant svarbu
atsižvelgti į visų savo fanų segmentus, o ne tik postinti ir tvitinti tai kas
patinka auditorijos branduoliui. Kaip matome iš "Sberbank Rossii" pavyzdžio žinutė buvo
skirta tik progresyviam auditorijos segmentui - jaunimui, o vyresniems žmonėms
tai nuskambėjo kaip įžeidimas.
4. Sveikas protas. Tiesiog įjunkite sveiką protą.
Planuokite savo komunikaciją ir nesielkite impulsyviai. Juk geriausias ekspromtas yra gerai
suplanuotas ekspromtas. Beje, rimtos įmonės, aktyviai bendraujančios
socialiniuose tinkluose arba samdo atskirą, nepriklausomą agentūrą socmedijos
komunikacijai, arba turi vidinius cenzorius, kurie tikrina marketingo skyriaus žinutes,
prieš paleidžiant jas į eterį - ar jos atitinka visuomenės normas, įmonės vidaus
politikos taisykles ir nekenkia bendrovės reputacijai. Nors, kaip
rodo dauguma pavyzdžiu – su sveiku protu sunkoka tiek verslui, tiek politikams.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą