2013 m. liepos 1 d., pirmadienis

Kelios abejonės dėl "Air Lituanicos" sėkmingos ateities

Vakar iš Vilniaus oro uosto pirmą kartą pakilo „Air Lituanica“ lėktuvas. Pirmasis skrydis buvo į Briuselį. Tai, kad pradeda skrydžius nauja nacionalinė bendrovė tikrai yra sveikintina ir duok Dieve, kad ji išsilaikytų. Tačiau man, daugelį metų dirbusiam turizmo sferoje ir iš arti mačiusiam "FlyLAL" ir „Star1 Airlines“ liudną pabaigą, kyla pagristų abejonių dėl "Air Lituanicos" sėkmės. Manau yra kelios priežastys, kodėl "Air Lituanicą" gali ištikti jos pirmtakų "FlyLAL" ir "„Star1 Airlines“ likimas:
1.     Vadovybė. Bendrovei vadovauja E.Zubrus. Tas pats E.Zubrus, kuris, jei neklystu, buvo "FlyLAL" Plėtros departamento direktorius ir netolimais 2008 metais pasakojo apie fantastišką "FlyLaL" plėtrą, patrauklumą ir neįtikėtiną ateitį. O jau 2009 "FlyLAL" driokstelėjo palikusi beveik 89 mln. litų skolų ir virš 20 000 apmulkintų klientų. Taip taip, tai tas pats E. Zubrus, kuris buvo  faktinis „Star1 Airlines“ akcininkas, savo akcijas suforminęs savo draugės Justinos Šernaitės vardu. Kaip pamenate „Star1 Airlines“, lyg feniksas iš pelenų, gimė iš karto po "FlyLAL" bankroto ir po metų veiklos bankrutavo palikdama  darbuotojams ir verslo parneriams apie 10 milijonų skolų ir daugiau kaip 17.000 nukentėjusių žmonių, kurių nuostoliai dėl neįvykusių skrydžių ir sužlugusių poilsinių kelionių viršija 5 mln. Lt. Mane, aišku, žavi E.Zubraus energija, polėkis ir meilė aviacijai, bet visai nežavi mintis pamatyti dar vieną lietuviškų avialinijų bankrotą. Aš asmeniškai neturiu nieko prieš E. Zubrų, tačiau manau, kad buvo galima rasti solidesnį, labiau patyrusį vadovą, paskui kurį nesivelka, dviejų garsių ir labai skaudžių, bankrotų šleifas.
2.     Akcininkai ir akcijų paketo santykis. Kaip žinome, 83% akcijų priklauso Vilniaus savivaldybei, kurios skolos jau siekia MILIJARDĄ litų ir tik 17 % privatiems investuototjams, kuriu yra 27. Taigi automatiškai kyla klausimas ar verslas matydamas pelną ir perspektyvą pasitenkintų tik17 % akcijų? Žinoma ne, matydamas pelną verslas siektų valdyti konktrolinį paketą arba bent jau kiek daugiau nei 40% įmonės akcijų. Taigi kas ir kodėl investavo į "Air Lituanicą"? Pasižiūrėję į akcininkų sąrašą matome labai įvairią publiką: tai ir Pietų Afrikos Respublikos investuotojas, kuriam Vilniaus meras sugebėjo "įsūdyti" vieną akciją ir "Lietuvos krepšinio federacija", ir rimti investuotojai,kurių kiekvienas drąsiai galėtų įsigyti po 17 % akcijų, jei tikrai būtų dėmesio verta investicija, o čia labiau panašu į "susimetimą" iš reikalo.Taigi kokie investuotojų motyvai? Kodėl į "Air Lituanicą" investavo "Lietuvos rytas" ? O kaip Jums tokia naujiena, kad Vilniaus miesto savivaldybė tapo "Lietuvos Ryto" krepšinio klubo dalininku ir nuo šių metų finansinę paramą klubui didins dar vienu milijonu – iki 4 mln. litų. Sakyčiau nebloga investicijų grąža, įdedi 100-200 tūkst. litukų į vieną savivaldybės įmonę, o savivaldybė paremia tavo verslą kelias milijonais. O dabar pažiūrėkime į kitus investuotojus: „SBA“, „Hanner“ ir kitas įmones valdančias gausybę nekilnojamo turto Vilniuje. O dabar, dėmesio klausimas: kas nustato NT mokesčio dydį Vilniaus mieste? Teisingai, tai Vilniaus miesto savivaldybė, į kurios valdomą įmonę "Air Lituanicą" visi suinvestavo po 100 000 litų ir tikisi grąžos... Jums toks investavimas netyčia neprimena klasikinių korupcinių schemų? Žinau, kad į šį projektą nuoširdžiai investavo Lietuvos restoranų ir viešbučių asociacija, kurių tikslas yra kuo didesnis viešbučių užimtumas ir pilnos kavinės užsienio turistų. Puikiai suprantu kodėl į šį projektą investavo viešbučių savininkai ir valdytojai: A.Guoga (valdantis viešbutį "Tony Resort"), bei įmonė "IDW Manekenų pasaulis" (valdanti viešbutį "IDW Esperanza Resort"). Taip pat suprantu kodėl investavo „MG Baltic Investment“, nes MG Valda" žada vystyti viešbučių verslą. Nesunku suprasti ir „Vičiūnai group“ poreikį investuoti į šį projektą, kadangi jie valdo restoranų, picerijų ir kavinių tinkle. O dėl kitų investuotojų nuoširdumo aš smarkiai abejoju, nes ką bendro su aviacija ir turizmo plėtra gali turėti advokatų kontora, CD gamintojai, Lietuvos krepšinio federacija, pienininkai ir kelininkai? Jei galvojate, kad jie taip diversifikuoja rizikas ir investicijas, tuomet galvokite dar kartą, nes įmonėms valdančios milijoninius verslus vienkartinė šimto tūkstančių investicija, tai ne tas mastas rizikų ir investicijų diversifikacijai, o Lietuvos krepšinio federacijos investicija į aviaciją man atrodo išvis keistai... Su smulkiaisiais akcininkais kaip ir aišku, dabar pereikim prie pagrindinio akcininko - Vilniaus miesto savivaldybės. Kaip žinia Vilniaus miesto savivaldybė valdo 83% "Air Lituanica" akcijų. Taip taip, ta pati Vilniaus savivaldybė, kurios skolos jau siekia MILIJARDĄ litų, ir kuri spračiai artėja prie ribos, kai nebegalės skolintis pinigų iš finansinių kredito struktūrų, o skolas galės auginti tik nemokėdama tiekėjams už suteiktas paslaugas ir darbuotojams algų. Kaip jums atrodo, kaip ilgai gyvuos "Air Lituanica", kai bus pasiektas šis kritinis momentas? Panašu į tai, kad eilninį kartą pelnas bus privatizuojamas, o nuostoliai nacionalizuojami, sumokant visų mokesčių mokėtojų pinigais. Aš tikrai nesu prieš nacionalines avialinijas, bet manau, kad turi būti iš anksto, atitinkamais teisės aktais, apibrėžta, kad nacionalinės avialinijos turės būti subsidijuojamos iš biudžeto, nurodant subsidijų sumą, bei iš kokių lėšų tai bus daroma. Kaip rodo kaimyninių šaliu patirtis, tokio dydžio avialinijos pačios neišsilaiko ir tai kas vyksta yra panašiau į aferą, nei rimtą verslą.
3.     Partneriai. Nežinau, kaip jums, bet man partnerių pasirinkimas labai įdomus. Kiek suprantu, tai bankrutuojanti Vilniaus savivaldybė nusprendė pagelbėti estams ir pradės subsidijuoti ant bankroto ribos balansuojančias "Estonian Air". Jei atmintis nešlubuoja, tai 2012 metų lapkričio mėnesį Estijos vyriausybė nusprendė gelbėti savo nacionalinį vežėją, kurio 2012 m. sausio-spalio nuostolis siekė 20,2 mln. EUR (69,75 mln. Lt). O "Estonian Air" veiklos tęstinumui buvo reikalinga 60 mln. EUR (207 mln. Lt) finansinė injekcija.
4.     Personalo klausimai. Dar nebuvo nei licenzijų, nei skrydžių, nei pajamų, o ten jau dirbo 45 darbuotojai, tame tarpe eilė vadovų: generalinis direktorius, komercijos vadovas, komunikacijos vadovas, personalo vadovas, pardavimų vadovas, t. y. darbuotojų, kurie gauna ne pačias žemiausias algas. Beje turimais duomenimis UAB „Air Lituanica“ vadovui numatytas 30 tūkst. Lt mėnesinis užmokestis. Atskaičius mokesčius, šiuo metu vadovo postą užimančiam Erikui Zubrui lieka 25 tūkst. 440 Lt. Dar vienas įdomus faktas: birželio pradžioje žurnalas "Veidas" rašė, kad "...Vilniuje atsirado svajonių darbdavys – algas moka, o dirbti nereikia. Sostinės mero Artūro Zuoko vizija – „Air Lituanica“ dar neskrenda, bet jau moka algas darbuotojams. Dalis personalo informuoti, kad į darbą reikės tik birželio pabaigoje, o iki to laiko bus pakviesti nebent į porą mokymų po valandą kitą. .... ". Kaip galvojate, ar bendrovė gali būti konkurencinga ir rentabili, kai dar nepradėjusi veiklos, jau brangiai moka už atostogaujančius darbuotojus?
5.     Konkurencija, sezoniškumas ir masto ekonomija. Na manau čia ir taip viskas aišku. Aviacijoje konkurencija yra didžiulė, neveltui yra toks angliškas posakis: "How do you make a small fortune in aviation? Start with a big one". Juolab kitos aviakompanijos ("Ryanair", "Wizz Air", "Turkish Airlines", "Lufthansa" ir kt.) turi masto ekonomiją, apie kurią "Air Lituanicai", su planuojamais dviem 70-ies vietų lėktuvais, belieka tik pasvajoti. Taip pat reikėtų nepamiršti ir apie turistinių srautų, bei skrydžių sezoniškumą. Taigi "Air Lituanicai" perspektyvoje vaizdelis gaunasi nekoks. Ir bijau, kad tik laiko klausimas - kada šios avialinijos kreipsis į Vyriausybe dėl gelbėjimo dotacijos. O kaip rodo "FlyLAL" patirtis, kad Vyriausybės sprendimai gali būti ir neigiami...

Nors manau, kad "Air Lituanica" yra abejotinas projektas, bet vis tiek linkiu jiems sėkmes, bei tikiuosi, kad jie nuvils tokius skeptikus kaip aš, ir dirbs sėkmingai. Na o keliautojams, kurie nusprendėte įsigyti "Air Lituanica" bilietus, rekomenduoju apsidrausti nuo neįvykusios kelionės arba bilietus pirkti su kreditine kortele, taip pasididinsite savo šansus, "Air Lituanica" nesėkmės atveju, atgauti pinigus.

1 komentaras:

  1. ar galite paaiškinti, kaip sumokėjus kortele ir oro linijoms atšaukus skrydį, galima realiai atgauti pinigus? ar Visa draudimo sąlygose tai "draudimas nuo kelionės atšaukimo"?

    AtsakytiPanaikinti